Четвер, 12 грудня 2013 15:37

Бізнес-план: Поширені питання

Written by 

1. Що таке бізнес-план?

Бізнес-план є письмовий документ, який описує ваш бізнес, його цілі та стратегії, ринок, на який ви орієнтуєтеся, і фінансовий прогноз для вашого бізнесу. Він допоможе встановити реалістичні і своєчасні цілі, убезпечити залучення кредитних ресурсів, виміряти ваш успіх, уточнити експлуатаційні вимоги і встановити розумні фінансові прогнози. Підготовка плану допоможе вам зосередитися на тому, як ваш новий бізнес повинен працювати, щоб мати найкращий шанс на успіх.

2. Навіщо мені потрібен бізнес-план?

Залучення фінансових ресурсів для запуску і підтримки вашого бізнесу прямо пов’язано з бізнес-планом. Щоб вважатися реальним кандидатом на отримання коштів від фінансових установ або інвесторів, ви повинні повною мірою продемонструвати своє тверде розуміння всіх аспектів вашого бізнесу, і зокрема, його здатність генерувати прибуток.

Написання бізнес-плану корисно не тільки в інтересах залучення кредиторів та інвесторів, але й є важливою вправою, яка допоможе вам спланувати ріст і прогрес вашого бізнесу. Успіх вашого бізнесу залежить від вашого чіткого бачення майбутнього:

  1. Як ви будете генерувати позитивний грошовий потік?
  2. Як ви будете підтримувати свій бізнес у важкі часи?
  3. Хто ваші конкуренти, і як ви будете співіснувати?
  4. Хто є вашим цільовим ринком?

Вище наведені лише кілька прикладів питань, на які ви будете відповідати у вашому бізнес-плані, і які дадуть вам напрямок керування вашим бізнесом. 

Розширена відповідь на питання, навіщо потрібен бізнес-план:

Бізнес-план представляє собою цінний інструмент для кожного власника бізнесу, будь-то ви починаєте справу, були в бізнесі протягом багатьох років, або готові зростати.

Подумайте про ваш бізнес-план як про торговий документ. Він повинен переконати читачів, що ваш проект має потенціал бути успішним. Ваш ентузіазм, відданість і довіра до проекту повинні бути очевидні для читача. Уникайте вузькоспеціальних термінів і схем, що можуть бути не знайомі читачу. Ви повинні написати бізнес-план якби для читача, що не знайомий з типом бізнесу, який ви починаєте.

Найбільш ефективні бізнес-плани це динамічні документи, які розвиваються в міру зростання бізнесу і виникнення змін. Ваш план повинен відображати поточну реальність вашого бізнесу, середовище, в якому він працює, і ваші справжні і майбутні цілі.

Якщо ви починаєте бізнес, бізнес-план може допомогти вам:

  1. Перетворити свої ідеї і капітал в життєздатний бізнес;
  2. Забезпечити фінансування від кредиторів і інвесторів;
  3. Виявити сильні і слабкі сторін, можливості і загрози.

Якщо ви керуєте існуючим бізнесом, бізнес-план може допомогти вам:

  1. Артикулювати ваше бачення до своїх співробітників і зовнішніх сторін;
  2. Розробити точні фінансові прогнози;
  3. Порівняти планові та фактичні показники.

Якщо ви розвиваєте ваш бізнесу, бізнес-план може допомогти вам:

  1. Залучити капітал для розширення;
  2. Розробити стратегію управління зростанням;
  3. Скористатися можливостями і знизити ризики.

Якщо ви виходите з бізнесу, бізнес-план може допомогти вам:

  1. Розробити план для передачі права власності, продажу або закриття бізнесу;
  2. Встановити терміни перехідного періоду;
  3. Визначити фінансові і нормативно-правові вимоги;
  4. Допомогти у бізнес-плануванні успіху.

Джерело: Canada Business Network

 3. Коли я повинен написати бізнес-план?

Чим раніше, тим краще! Тим не менш, ніколи не буває занадто пізно написати бізнес-план, і, як тільки це зроблено, він стає живим документом, який повинен регулярно оновлюватися. Важливо те, що ви досліджуєте і передбачаєте багато впливових факторів на ранніх стадіях процесу, щоб вони не застали вас потім зненацька.

4. Хто повинен писати бізнес-план?

Ваш бізнес-план повинен бути підготовлений вами, підприємцем. Це ваш бізнес і, отже, ваш бізнес-план, так що ви повинні відігравати провідну роль у його написанні. Тим не менш, не соромтеся звертатися за зовнішньою допомогою до вашої управлінської команди, консультантів, фінансистів, бухгалтерів, редакторів та/або інших досвідчених людей.

5. Чи є якійсь загальні рекомендації при підготовці гарного бізнес-плану?

Визначте ваші бізнес-цілі: Подумайте, хто буде читати бізнес-план. Цілі можуть допомогти вам вирішити, скільки потрібно уваги приділити різним розділам вашого плану.

Проведіть ґрунтовне дослідження: бізнес-план є настільки якісним, наскільки глибоким є дослідження, яке проведене для його написання. Наприклад, ви повинні будете зробити дослідження стосовно вашої галузі, потенційних клієнтів, конкурентів, збуту і витрат на ведення бізнесу.

Покажіть проекти вашого плану іншим: може бути дуже корисно отримати відгуки про ваш проект бізнес-плану від різних людей, у тому числі людей, пов'язаних з бізнесом.

Напишіть свій власний бізнес-план: поширена помилка полягає у копіюванні занадто великої кількості інформації з інших бізнес-планів. Ваш план повинен відображати ваші цілі і повинен текти, як хороша історія, у якій розділи працюють разом, щоб продемонструвати, чому бізнес буде успішним. Бізнес-плани, які запозичують багато інформації з інших бізнес-планів, як правило, розрізнені, можуть мати розділи, що суперечать один одному; водночас, деякі ключові питання можуть взагалі залишитись без уваги.

Переконайтеся, що ваші фінансові прогнози правдоподібні: для багатьох читачів, фінансовий розділ є найбільш важливим розділом бізнес-плану, оскільки він визначає ваші потреби у фінансуванні і показує потенційну прибутковість вашого бізнесу. Хороший фінансовий план також дає читачеві впевненість, що ви дійсно розумієте ваш бізнес. Тож, не забудьте перевірити, наскільки кожен з ваших прогнозів є продуманим. Якщо ви надмірно оптимістичні або не враховуєте повну вартість ведення вашого бізнесу, ваш бізнес-план не буде переконливим.

Пишіть резюме бізнес-плану у кінці: резюме може бути найважливішою частиною вашого бізнес-плану, тому що люди будуть читать його першим, і це може бути єдиним розділом, який вони прочитають. Ключ до хорошого резюме в тому, що воно має бути коротким (дві сторінки максимум). Слід підкреслити те, що має важливе значення у вашому плані і повинно зацікавити читача у вашому бізнесі. 

6. Як варто шукати інформацію стосовно ринку, галузі та конкурентів для мого плану?

Дослідження є життєво важливим для вашого бізнес-плану - чим більше інформації є у вашому арсеналі, тим краще. Майте на увазі, що інформації є багато, особливо в інтернеті, але не вся вона є коректною. Завжди важливо враховувати джерело будь-якої інформації, яку ви збираєте: дослідження є цінним тільки тоді, коли воно ґрунтується на фактах. Не дозволяйте ненадійним джерелам сказати вам те, що ви хочете почути. Якщо ви зустріли інформацію, яку вважаєте корисною, але не впевнені у джерелі, перевірте інформацію ретельніше або зв'яжіться з її джерелом або спробуйте дослідити тему глибше.

Якщо у вас виникли складнощі скласти ваше дослідження докупи, щоб намалювати точну картину вашого бізнесу, спробуйте мозковий штурм з кваліфікованими професіоналами. 

7. Як я маю писать фінансові прогнози для мого бізнес-плану?

Якщо є одне слово, щоб описати, як повинні виглядати кращі фінансові прогнози – це точність. Фінансове прогнозування може бути корисно для вас і потенційних кредиторів та інвесторів тільки у разі, якщо ваші цифри є коректними і представляють реальний облік руху грошових коштів.

Не робіть поширену помилку, яку роблять багато фахівців з планування бізнес, а саме базують свої прогнози на кращому сценарії. Ваші фінансові прогнози розробляються, щоб направляти ваші бізнес-рішення. Коли ви «роздуваєте» розмір продаж у прогнозі, а, отже, і фінансові очікування, ви ризикуєте прив’язати великі суми грошей до товарів, які будуть лежати на ваших полицях і до експлуатаційних витрат.

Якщо ви вже були в бізнесі деякий час, використовуйте ваші минулі показники для прогнозування. Вони повинні намалювати точну картину вашого грошового потоку. Якщо ваш бізнес ще не почався, використовуйте дослідження ринку і статистику для проектування ваших прогнозів. Інструменти порівняльного аналізу допоможуть вам чітко зрозуміти, як фінансове становище вашого бізнесу буде виглядати.

Суть в тому, що ви повинні деталізувати ваш прогноз незалежно від того, чи він стосується бізнесу, у якому ви працювали протягом багатьох років, чи бізнесу, в якому ви навіть не відкривали двері. Така деталізація може бути корисною, щоб поглянути на продажі в більш короткій перспективі, щоб краще їх розуміти. Чим на коротшому прирості часу ви засновуєте ваші показники, тим більш точним буде ваш прогноз. 

8. Які найбільш поширені помилки при написанні бізнес-плану?

Ігнорування конкуренції: Конкуренція є завжди. Використовуйте свій бізнес-план, щоб продемонструвати, як ваш бізнес може процвітати на переповненому ринку.

Занадто багато ідей: Як підприємець, ви, зазвичай, маєте багато цікавих ідей, і може виглядати привабливим додати їх усі у бізнес-план. Майте на увазі, що ваш бізнес-план концентрується щодо бізнесу навколо вашої ідеї, зокрема, операцій, логістики, менеджменту, фінансів, маркетингу. Тому краще зосередиться на останньому.

Надія на декількох клієнтів: Деякі підприємства народжуються від потреб декількох клієнтів, але вони не хочуть залишатися вразливими надовго. Плануйте, як ви будете генерувати більше клієнтів і більше контрактів.

Розмивання пріоритетів: план, який фокусується на десятках пріоритетів – насправді не план. Замість цього зосередьтеся на кількох ключових пріоритетах.

Затягування з написанням: Легко відкласти написання бізнес-плану на потім, але потрібно розуміти, що він є вкрай важливим інструментом для визначення напрямку вашого бізнесу – тому немає іншого часу, щоб написати бізнес-план, крім сьогодні.

Надмірний оптимізм: упасти в ейфорію і спроектувати все на основі найкращих сценаріїв дуже легко, і це може стати фатальною помилкою. У ваших інтересах зробити точні, розумні фінансові та ринкові прогнози.

Копіювання зі зразків бізнес-планів: Приклади бізнес-планів можуть бути великим ресурсом, але варто уникати використання великої кількості інформації з них. У кінцевому рахунку, ваш бізнес-план – це про вас, присвятіть його собі. 

9. У якому порядку я повинен писати розділи мого бізнес-плану?

Хоча немає навічно визначеного способу написання бізнес-плану, є кілька речей, які варто розглянути перед початком:

  • · Визначте ваші цілі: Де ви бачите свій бізнес через рік? Як щодо п'яти років?
  • · Окресліть ваш план: Створіть невеликий путівник з розділами та підрозділами бізнес-плану, щоб тримати себе на шляху.
  • · Досліджуйте, аналізуйте і упорядковуйте: Дослідіть вашу галузь і ринок вздовж і впоперек. Озбройтеся фактами, і упорядкуйте їх в ключові розділи вашого бізнес-плану.
  • · Визначте свою аудиторію: бізнес-план, який ви представляєте банку для кредиту під малий бізнес, може бути іншим, ніж той, який ви показуєте потенційним інвесторам.

Коли прийшов час написати бізнес-план, переконайтесь, що підготуєте Резюме останнім. Цей розділ, який знаходиться на початку вашого бізнес-плану, є, мабуть, найважливішим, і має містити ключові елементи вашого плану. Це дає читачам щирий короткий огляд того, що вони збираються читати. Пишіть цей розділ тільки тоді, коли ви повністю задоволені рештою вашого плану.

Майте на увазі, що ваш план ніколи не готовий для представлення, поки ви не читали і перечитували його кілька разів і робили необхідні зміни. Отримайте наскільки можливо зворотного зв'язку від своїх колег і завжди будьте готові внести зміни до бізнес-плану. 

10. Чи маю я використовувати програмне забезпечення для бізнес-планування?

Вас може привабити використання програмного забезпечення для бізнес-планування, тому що це може полегшити цей процес; однак, простіше не завжди значить краще. Ваш пріоритет при підготовці бізнес-плану повинен бути у якості. Бізнес-план, у який ви вклали всі свої зусилля, може запропонувати таку оригінальність, до якої програмне забезпечення просто не здатне. Банкіри та інвестори хочуть читати саме ваш бізнес-план, і, як часті читачі бізнес-планів, вони одразу помічають ті, що написані за допомогою програмного забезпечення.

11. Наскільки довгим може буть мій бізнес-план?

Немає правила для точної довжини, яким має бути ваш бізнес-план. Важливим є спочатку сконцентруватись на дослідженнях, а потім написати план, який охоплює всі аспекти вашого бізнесу. Наступні категорії, як правило, входять до бізнес-плану:

  1. Резюме
  2. Визначення ваших бізнес-можливостей
  3. Галузевий аналіз
  4. Аналіз та стратегія щодо маркетингу, продажів і конкуренції
  5. Ваша команда
  6. Управління
  7. Операції
  8. Фінансові прогнози
  9. Впровадження/встановлені терміни
  10. Додатки  

Джерело: Canada Business Network(Канада)

Read 7395 times