Четвер, 12 грудня 2013 15:34

Написати бізнес-план

Written by 

Хоча бізнес-плани можуть варіюватись залежно від довжини та об'єму, всі успішні бізнес-плани містять загальні елементи. План повинен враховувати особливості вашого конкретного бізнесу і його середовище. Ось кілька розділів, які ви можете включити в свій бізнес-план:

1.     Резюме проекту

2.     Бізнес-стратегія

3.     Маркетингова стратегія

4.     Оперативний план

5.     Аналіз сильних і слабких сторін, можливостей і загроз

6.     План людських ресурсів

7.     Стратегія соціальної відповідальності

8.     Стратегія електронного бізнесу («E-бізнес»)

9.     Фінансові прогнози та інша інформація

10.  Стратегія виходу з бізнесу

11.  Додаткові ресурси 

1. Резюме проекту

Резюме являє собою огляд ключових моментів, що містяться у вашому бізнес-плані і часто вважається найважливішою його частиною. Як правило, це перший розділ, що потенційний інвестор або кредитор буде читати, і може бути єдиним розділом, який він прочитає, якщо резюме не підготовлене належним чином.

Резюме проекту повинно:

·         включати основні моменти інших розділів для пояснення суті вашого бізнесу;

·         бути достатньо цікавим, щоб мотивувати читача продовжити читання решти бізнес-плану;

·         бути коротким і лаконічним - не більше двох сторінок.

У резюме ви повинні описати свою бізнес-концепцію, конкурентні переваги, правову структуру (наприклад, індивідуальний підприємець, корпорація), ринок, і ваш власний досвід.

Хоча резюме є першим розділом плану, ви повинні написати його останнім. 

2. Бізнес-стратегія

Цей розділ повинен коротко, але чітко описати, чим буде ваш бізнес. Цей сегмент повинен включати наступні елементи:

Вступ

Цей розділ повинен дати читачам дуже короткий огляд вашого бізнесу - де ви були, де ви перебуваєте зараз, і де ви збираєтесь бути в майбутньому. Він включає в себе:

·         Коротка історія вашого бізнесу - це нова бізнес-ініціатива, ви купуєте бізнес чи розширюєте існуючий бізнес?

·         Мета вашого бізнесу - укажіть своє бачення і основні завдання вашого бізнесу;

·         Опис ваших товарів і послуг - що ви запропонуєте споживачам?

·         Правова структура вашого бізнесу - ви індивідуальний підприємець, партнерство, корпорація, чи кооператив?

Поточна позиція

·         Ваше поточне положення - на якій стадії життєвого циклу бізнесу знаходиться ваша організація?

·         Ваша галузь - вона росте, стабільна, або звужується?

·         Ваші досягнення - що ви вже досягли до сих пір?

Конкурентна перевага

·         Ваша конкурентна перевага - у чому ваша перевага над конкурентами (наприклад, інноваційні продукти, сильна бізнес-модель, звернення до нішевих ринків)?

·         Ваші конкуренти - хто вони і які їхні сильні і слабкі сторони?

·         Ваша бізнес-модель - чому це ефективно?

План зростання

·         Терміни зростання - де ви бачите свій бізнес через рік? А через три-п'ять років?

·         Етапи - які цілі ви ставите для вашого бізнесу, і коли ви очікуєте їх досягнення?

·         Цілі - які ваші короткострокові (на наступний рік) і довгострокового (на найближчі 3-5 років) цілі?

Ви також повинні включити дату реєстрації бізнесу, назву підприємства, його адресу і всю контактну інформацію. 

3. Маркетингова стратегія

Опишіть дії, які ви будете робити для просування та продажу вашого продукту або послуги. Ви повинні зупинитися на кожному з чотирьох пунктів («чотирьох P» - Product, Price, Place, Promotion) комплексу маркетингу:

·         Продукт - як ваш продукт або послуга буде задовольняти потреби вашого цільового ринку?

·         Ціна - скільки ви будете брати за ваш продукт або послугу і чому?

·         Місце - як ви збираєтесь доставляти ваш продукт до своїх клієнтів?

·         Просування - як ви будете спілкуватися з вашим цільовим ринком?

Ваша маркетингова стратегія повинна також включати в себе інформацію про свій бюджет - скільки грошей ви заклали в бюджеті на маркетингові витрати і витрати, пов’язані з продажем?

Ви також можете включити профіль ваших «ідеальних клієнтів». Ви можете створити профілі за типом ваших клієнтів - споживачі, роздрібні торговці, оптовики - або виокремити свої сегменти, засновані на демографічній інформації, такій як вік, місце проживання та рівень доходів.

Майте на увазі, що ґрунтовні дослідження ринку є основою ефективної маркетингової стратегії. Ви повинні зробити резервну копію вашого дослідження з фактами, щоб пояснити, як ви досягли своїх висновків з наведенням статистичних даних з надійних джерел. 

4. Оперативний план

Ваш бізнес-план повинен відображати ваші поточні експлуатаційні потреби, а також ваші прогнозні потреби на найближчі три-п'ять років. Ваше управління запасами і системи обліку повинні мати можливість надавати сучасні звіти.

Ви можете включити сюди:

·         Повсякденна (поточна) діяльність - дайте загальний опис повсякденної діяльності бізнесу, зокрема, години роботи, сезонність бізнесу, постачальники і їх умови кредитування тощо.

·         Вимоги до робочого приміщення - визначте вимоги з точки зору його розміру та місця розташування. Додайте сюди будь-які пов'язані з ними документи у якості додатку до вашого бізнес-плану, наприклад, договори оренди або розцінки у постачальників. Деталізуйте всі особливі вимоги, пов'язані з робочим приміщенням, і додайте усю дозвільну документацію до вашого додатку.

·         Управління інформаційними системами - укажіть, яким чином ви плануєте контролювати запаси, керувати обліковими записами, контролювати якість і відслідковувати клієнтів.

·         ІТ-вимоги (вимоги до інформаційних технологій) - визначте ІТ-системи, які ви будете використовувати для вашого бізнесу. Оскільки це є ключовим фактором для більшості підприємств, укажіть, якщо ви користуєтеся послугами консультанта або служби ІТ-підтримки та окресліть будь-які заплановані розробки в галузі ІТ.

Ви також можете включити вашу інструкцію з ведення операцій у якості додатку до бізнес-плану. 

5. Аналіз сильних і слабких сторін, можливостей і загроз

Проведення SWOT-аналізу є важливою частиною бізнес-планування. Належним чином підготовлений SWOT-аналіз показує інвесторам, що ви реалістично і об'єктивно розглядаєте ці елементи.

Банки та інші кредитори розуміють, що підприємства будуть стикатися з труднощами в певний момент, і вони хочуть знати, як ви будете справлятися з цими проблемами. Пам'ятайте, що переоцінка власних сил і можливостей або ігнорування потенційних проблем може підірвати ваш авторитет.

Витрачення часу і зусиль на проведення всебічного SWOT-аналізу може допомогти Вам:

·         Прийняти обґрунтовані рішення і плани на майбутнє;

·         Передбачити проблеми і внести необхідні зміни;

·         Зарезервувати ресурси, щоб скористатися потенційними можливостями;

·         Оцінити стан здоров'я вашого бізнесу. Періодична оцінка стану здоров'я бізнесу має бути одним із основних елементів вашого безперервного циклу бізнес-планування.

·         Визначити можливості зростання для вашого бізнесу. Ви сидите на золотих можливостях для росту? Ваші поточні операції можуть бути більш плідними, ніж ви думаєте. 

6. План людських ресурсів

У даному розділі розглядається, як ви плануєте керувати вашим співробітникам і процесами, пов’язаними з людськими ресурсами. Ви повинні також обговорити ваші короткострокові та довгострокові плани щодо наймання персоналу, його підготовки та збереження. При необхідності, обговоріть це з радниками, наставниками, консультантами, які пропонують вам підтримку.

Ви можете включити сюди:

·         Короткий організаційний макет або схему бізнесу;

·         Хто що робить, з коротким описом роботи кожної позиції;

·         Необхідні навички для кожної посади;

·         Інформацію про вашу програму навчання співробітників;

·         Будь-яка інша відповідна інформація, пов'язана з персоналом (наприклад, прогалини у вашій команді, бюджет на навчання персоналу).

Не варто недооцінювати важливість цієї частини вашого плану. Інвестори повинні знати, що ви і ваші співробітники мають необхідні професійні навички, мотивацію та досвід, що дозволить вашому бізнесу досягти успіху. Крім того, доцільно окреслити будь-які плани з найму або навчання персоналу, включаючи терміни і витрати. 

7. Стратегія соціальної відповідальності

Реалізація вдалої екологічної та соціальної практики – це хороший бізнес, він може дати вам конкурентну перевагу і сприяти зміцненню доброї волі людей по відношенню до вашого бізнесу. У цьому розділі ви повинні обговорити, яким чином ваш бізнес шанує етичні цінності і поважає людей, місцеву громаду, і навколишнє середовище.

Ви можете включати сюди інформацію про:

·         Екологічну політику та ініціативи вашої компанії;

·         Внесок вашої компанії у розвиток місцевої громади;

·         Відповідні сертифікати у галузі соціальної та екологічної відповідальності бізнесу. 

8. Стратегія електронного бізнесу («E-бізнес»)

Ефективне використання інформаційних технологій є важливою частиною управління бізнесом. У цьому розділі ви повинні повідомити, яким чином ви плануєте використовувати інтернет-технології для взаємодії з клієнтами, управління власним бізнесом і скорочення витрат.

Ви повинні включати інформацію про:

·         Електронну комерцію (продаж вашого продукту або послуги в інтернеті);

·         Створення сайту;

·         Апаратні та програмні вимоги;

·         Відносини з зовнішніми фахівцями інформаційних технологій.

Майте на увазі, що реалізація стратегії електронного бізнесу може заощадити ваші кошти – якщо це ваш випадок, ви можете сказати про потенційну економію у цьому розділі. 

9. Фінансові прогнози та інша інформація

Цей розділ повертає бізнес-план в сторону цифр. У рамках будь-якого бізнес-плану ви повинні будете надати фінансові прогнози для вашого бізнесу. Ваші прогнози повинні бути на найближчі три-п'ять років. Проте, прогноз на перші 12 місяців має бути найбільш деталізованим, включаючи прогноз витрат та доходів, щоб інвестори могли ясно бачити хід ваших думок, який стоїть за цими цифрами.

Коли ви викладаєте ваші плани на папері, пам'ятайте про важливість мислити об'єктивно. Аналіз вашого підприємства з трьох точок зору - оптимістичної, песимістичної та реалістичної - може дати вам тверде уявлення, чого очікувати та як рухатися вперед.

Ваші фінансові прогнози повинні включати:

·         Дані про рух грошових коштів – це баланс грошових коштів та щомісячна структура грошового потоку для перших 12-18 місяців. Додайте сюди оборотний капітал, заробітну плату та продажі.

·         Прогноз прибутків і збитків - це рівень прибутку, який ви очікуєте отримати, враховуючи ваші прогнозні дані продажів, витрат на продаж товарів і послуг, і накладних витрат.

·         Прогноз продажів - це сума коштів, яку ви очікуєте отримати від продажу вашого продукту та/або послуги.

Про що варто подумати:

·         Скільки вам капіталу потрібно, якщо ви шукаєте зовнішнє фінансування?

·         Яке забезпечення (гарантії) кредиту ви можете запропонувати кредиторам?

·         Як ви плануєте погасити запозичення?

·         Які ваші джерела доходів та прибутку?

Ваші прогнози повинні охоплювати цілий ряд сценаріїв, і, крім іншого, мають включати план дій в непередбачуваних обставинах для компенсації будь-яких ризиків. Вам також варто ознайомитися з орієнтовними і середніми показниками для вашого типу бізнесу і обговорити на їх основі становище вашого бізнесу. 

10. Стратегії виходу з бізнесу

Цей розділ бізнес-плану апелює до ваших планах на майбутнє - коли прийде час, як ви будете виходити з бізнесу? Планування цього заздалегідь дасть вам можливість розглянути всі варіанти, в тому числі стратегії, які потребують тривалого часу для реалізації. Наприклад, якщо ви плануєте перехід вашого бізнесу до своїх дітей, вам потрібно достатньо часу, щоб навчити їх і інтегрувати їх у свій бізнес.

Готуючись до стратегії виходу, вам потрібно буде задати собі наступні питання:

·         Коли я хочу залишити свій бізнес?

·         Що я хочу зробити зі своїм бізнесом? Варіанти включають продаж, передаючи його членам сім'ї, або закриття бізнесу та ліквідація його активів.

·         Як мені визначити вартість мого бізнесу?

·         Скільки грошей мені буде потрібно, щоб вести комфортне життя після виходу мого бізнесу?

Після того як ви визначили ваші варіанти і поставили цілі, прийшов час додати стратегії виходу з бізнесу до бізнес-плану. Хоча ви не можете вийти з вашого бізнесу протягом деякого часу, продумана стратегія буде дорожньою картою для ваших майбутніх цілей. 

11. Додаткові ресурси

Ви повинні ретельно вивчити ваш бізнес-план після його написання. Намагайтеся уникати використання жаргонних слів та вузькоспеціалізованих термінів, які людина, яка не розуміє особливості вашого бізнесу так, як ви, може не зрозуміти. Варто попросити друзів, родичів, партнерів і наставників ознайомитися з бізнес-планом. Не бійтеся звернутися за порадою до професіоналів, таких як юристи і бухгалтери. Ви також можете розглянути питання про найм професійного коректора, щоб перевірити на наявність помилок.

Пам'ятайте, що ваш бізнес-план представляє собою ваш бізнес, так що у ваших інтересах зробити його максимально професійно, наскільки це можливо.  

Джерело: Canada Business Network (Канада)

Read 7556 times