Четвер, 12 грудня 2013 14:05

Споживчі кооперативи

Written by 

Національна кооперативна бізнес асоціація (National Cooperative Business Association, США) є найстарішою і найбільшою національною американською асоціацією, що має на меті забезпечення кооперативних підприємств тими ж можливостями, які мають інші підприємства Сполучених Штатів, і забезпечення доступу споживачів до продукції кооперативів на ринку. 

Споживчі кооперативи

Споживчі кооперативи є найбільш поширеною формою кооперативів, що організовується людьми, які прагнуть купувати товари й послуги. Після утворення кооперативу, споживачі мають можливість досягти такого рівня цін і якості продукції, які їм були б не доступні в комерційних магазинах.

1840 року в Манчестері, Англія, піонери з міста Рочдейл – які зазвичай розглядаються як засновники сучасного кооперативного бізнесу (див. Принципи споживчої кооперації Рочдейлу) - були стривожені високою ціною та низькою якістю борошна, яке іноді й навмисно змішувалось з крейдою або тирсою. Тому вони зібрали кілька фунтів, зробили кілька оптових закупівель, і відкрили власний магазин. Їх кооператив тепер є частиною Кооперативної Групи (the Co-operative Group), з 4,5 млн. членів. 

Як вони працюють

Споживчі кооперативи є найбільшим за чисельністю видом кооперативів, кожен з яких включає тисячі або навіть мільйони членів. У результаті, окремі члени мають відносно мало прямого впливу на кооперативи, крім участі у виборах до ради або голосування по ключовим питанням у політиці кооперативу. Рада зазвичай призначає менеджера, який наймає і контролює персонал для запуску оперативної діяльності.

Споживчі кооперативи можуть іноді виглядати як інші підприємства в тому, як вони працюють, але різниця стає помітною, коли приходить час розподілу прибутку. Кооперативи часто розподіляють між членами «відшкодування за відданість»(«patronage refunds») з чистого прибутку кооперативу відповідно до того, на яку суму кожен член кооперативу закупив товарів протягом року. Тобто, якщо член А закупив у кооперативу товарів на вдвічі більшу суму, ніж член Б, розмір відшкодування витрат члена А буде вдвічі більший, ніж члена Б. Якщо член В зовсім не купував товарів у кооперативі, він або вона не отримує ніякого відшкодування.

Завдання споживчих кооперативів полягає не в отриманні прибутку, а в надаванні своїм членам товарів та послуг. В ідеалі це означає продаж за собівартістю, однак в інтересах фінансової відповідальності необхідно трошки завищувати ціну для убезпечення кооперативу від непередбачених проблем чи повільних темпів продажів.

На противагу цьому, підприємства, що належать інвесторам, розподіляють прибуток в залежності від рівня інвестицій, що означає, що люди, які мають багато грошей, можуть заробити ще більше від операцій підприємства, і немає різниці, чи вони брали безпосередню участь у його діяльності чи ні.

Деякі споживчі кооперативи не відстежують покупки досить добре, щоб запропонувати відшкодування витрат своїм членам. Ці кооперативи часто жертвують річний прибуток в громадські організації, перелік яких обирають самі члени кооперативу або їх виборні лідери. У будь-якому випадку, доходи залишаються в громаді, яка також користується перевагам від діяльності кооперативу, що несе відповідальність перед своїми членами. 

Приклади

У США найбільш поширеними формами споживчих кооперативів є кредитні спілки та кооперативи з постачання електроенергії. Кооперативи з постачання натуральних продуктів харчування також є широко розповсюдженими, але найбільший споживчий кооператив спеціалізується на спортивних товарах.

• Національна асоціація кредитних спілок США (Credit Union National Association) має спеціальний інтернет-ресурс для пошуку кредитних спілок на території США (локатор кредитних спілок).

Прим. Руху: Приємні почуття виклакало кредо Національної асоціації кредитних спілок, див. вищевказаний локатор кредитних спілок 

• Федеральна кредитна спілка воєнно-морського флоту США (Navy Federal Credit Union) є найбільшою кредитною спілкою країни, з 3,7 млн. членів і $ 44,4 млрд. в активах.

• Національна кооперативна асоціація сільської електрифікації (National Rural Electric Cooperative Association) представляє 900 кооперативних комунальних підприємств, що електрифікують більш ніж на три чверті площі США, обслуговуючи 42 мільйонів жителів в 47 штатах.

• Touchstone Energy Cooperatives - союз електрифікаційних кооперативів, через який вони займаються укріпленням власного іміджу та проводять інші скоординовані кампанії.

 • Національна кооперативна продуктова асоціація (National Cooperative Grocers Association) представляє майже половину національних продуктових кооперативів, число яких перевищує 300.

• Hanover Consumer Cooperative Society є найстарішим продуктовим кооперативом США; він був заснований у 1936 році і в даний час управляє трьома ринками і АЗС в Нью-Гемпширі.

• REI є найбільшим споживчим кооперативом США, що спеціалізуються на кемпінгових і спортивних товарах. Заснований у 1938 році, цей кооператив нараховує більше 100 магазинів і 3,8 мільйона членів по всій країні.

• Народний меморіально-похоронний кооператив (People’s Memorial Funeral Cooperative) надає своїм членам за доступними цінами останні приготування, захищаючи членів сім'ї від високих цін і нав'язливої рекламаи.

• HealthPartners є кооперативним постачальником медичних послуг в штаті Міннесота і Вісконсин, який володіє власною мережею медичних центрів.  

Джерело: National Cooperative Business Association (США)

Read 10766 times